Sådan skriver du et administrator & administrativ assistent CV: Trin-for-trin guide med eksempler

Vil du gerne være administrator eller administrativ assistent?

Ønsker du en ny udfordring eller at udvikle jobspecifikke færdigheder så som organisation, problemløsning og opmærksomhed på detaljer er dette job noget for dig. Som administrator kommer du til at håndterer kundeforespørgsler, samarbejde med andre og arbejde med forskellige computerprogrammer eller projektstyringsværktøjer.

Denne artikel er designet til at guide dig i at oprettelsen et godt CV, der fremhæver dine organisatoriske samt administrative erfaringer. Vi hjælper med at give vigtig indsigt i hvilken sektioner, du bør bruge og praktiske tip til at imponere rekrutterer. Klar til at tage det næste skridt i din karriere?

Lad os hjælpe dig i gang! Kig på vores samling af CV-skabeloner, der kan hjælpe dig med din jobsøgning.

Opret dit professionelle CV nu

Eksempel på administrator-CV

Eksempel på administrator CV

Download dette CV-eksempel - Administrator-CV

I dette CV-eksempel viser Lily sig selv som senioradministrator med stor erfaring i et tempofyldt, internationalt miljø. Hendes personlige profil giver et billede af et niveau af ekspertise inden for administrative funktioner og fremhæver hendes evne til at styre komplekse operationer, lede teams, optimere processer og udmærke sig i kommunikation. Denne professionelle CV-skabelon opsummerer effektivt hendes vigtigste styrker og resultater, der er relevante for hendes job- og karrieremål.

Hvad skal man medtage i en administrator/ administrativ assistent CV?

I et jobspecifikt CV er det vigtigt at skræddersy din ansøgning efter jobbet. Fremhæv dine relevante færdigheder, erfaringer, resultater og certificeringer. Brug et klart og organiseret format med separate sektioner til personlige oplysninger, personlig profil, erhvervserfaring, uddannelse, færdigheder og certificeringer. Nedenfor er de must-have sektioner, du kan have i dit CV:

  • Personlige oplysninger
  • Personlig profil
  • Erhvervserfaring
  • Uddannelse
  • Færdigheder

Uanset om du er administrativ assistent, forretningsadministrator eller sekretær, kan dine opgaver omfatte at yde support og koordinere på tværs af forskellige afdelinger. Du vedligeholder antegninger, administrerer projekter, tidsplaner, koordinerer møder og yder enestående kundeservice.

Med stigningen i fjernadministratorjob har du nu fleksibiliteten til at udføre dine administrative opgaver hvor som helst og udnytte digitale værktøjer og kommunikationsplatforme til effektivt at administrere opgaver, mens du nyder fordelene ved at arbejde eksternt. Få mere at vide om fjern- og hybrid arbejdsmodeller.

Must-have CV sektioner

Personlige oplysninger: Inkluder e-mail-adresse og kontaktnummer.

Personlig profil: Oversigt over dine erfaringer og kvalifikationer.

Erhvervserfaring: Brug punkttegn og handlingsverb.

Færdigheder: Demonstrer din egnethed til rollen.

Uddannelse: Angiv dine seneste relevante kvalifikationer.

Pro Tip

Bør du have reference med på dit CV?

Dette er normalt op til den enkelte person og hvad man er tryg ved. Vores råd er dog at vente med at angive reference til interviewet og kun hvis arbejdsgiveren anmoder om den.

Hvordan skriver man en personlig profil på en administrator/ administrativ assistent CV?

Når du skriver en personlig profil, er det afgørende at fange arbejdsgiverens opmærksomhed samt give et omfattende overblik over dine færdigheder, erhvervserfaring og karrieremål der er relevante for jobbet.

En personlig profil skal give en engagerende introduktion til dine færdigheder og kvalifikationer, der giver rekrutteringsmedarbejderen, lyste til at kigge nærmere på din administrator/ administrativ assistent CV.

Du kan læse mere i vores CV-artikel om at skrive en personlige profil for at få ideer til, hvordan du skriver en overbevisende personlig profil på dit CV.

Hvad skal man medtage i en personlig profil

  • En stærk åbningslinje der fanger opmærksomheden
  • Din nuværende stilling eller jobtitel
  • Hvor erfaren eller senior du er inden for dit felt
  • De bløde færdigheder der definerer dig
  • Den unikke værdi, du vil tilføje til teamet

Se eksempler på personlig profil herunder:

Administrativ Assistent – eksempel på personlig profil

Resultatorienteret Office-administrator med fem års erfaring i at administrative opgaver og optimering af kontorets effektivitet. Dygtig til at koordinere tidsplaner, strømline processer og sikre problemfri drift i hurtige miljøer. Dokumenteret evne til at prioritere opgaver og overholde deadlines med enestående opmærksomhed på detaljer og nøjagtighed.

Office Administrator – eksempel på personlig profil

Resultatorienteret Office-administrator med fem års erfaring i at administrative opgaver og optimering af kontorets effektivitet. Dygtig til at koordinere tidsplaner, strømline processer og sikre problemfri drift i hurtige miljøer. Dokumenteret evne til at prioritere opgaver og overholde deadlines med enestående opmærksomhed på detaljer og nøjagtighed.

Business Administrator - eksempel på personlige profil

Dynamisk og resultatorienteret Business Administrator med syv års erfaring med at drive operationel effektivitet og understøtte forretningsvækst. Dygtig til at føre tilsyn med administrative funktioner, styre budgetter og føre tilsyn med forretningsdrift. Dygtig til at udnytte teknologi og forretningssoftware til at strømline driften og øge produktiviteten.

Opret dit professionelle CV nu

Hvilke færdigheder skal man sætte på et administrator/ administrativ assistent CV?

Vi anbefaler, at du inkluderer bløde færdigheder i din personlige profil og opretter et separat afsnit for tekniske færdigheder. Hvis du har begrænset eller ingen erhvervserfaring, kan det være en fordel at fremhæve overførbare færdigheder.

En Office administrator skal have fremragende organisatoriske, kommunikations- og multitasking-færdigheder. Derudover skal du komfortabelt arbejde i et tværfagligt team, være dygtig til datastyring og nyde problemløsning. Læs vores artikel om færdigheder for at få flere ideer til, hvilke færdigheder der kan tilføjes på dit CV.

En Business administrator skal have stærke kommunikations- og ledelsesevner, mens han støtter andre teammedlemmer og fører tilsyn med driften. Derudover skal du være rutineret i budgettering, økonomisk planlægning og have en høj analytisk evne til at vurdere data og foreslå løsninger.

Typer af færdigheder

  • Bløde færdigheder er personlige træk, der definerer dit forhold til andre.
  • Hårde færdigheder er håndgribelige evner akkumuleret gennem erfaring.

Eksempler på bløde færdigheder:

  • Organisation
  • Multitasking
  • Opmærksomhed på detaljer
  • Tidsstyring
  • Problemløsning
  • Kommunikation
  • Tilpasningsevne
  • Gruppearbejde
  • Lederskab
  • Kundeservice.

Eksempler på hårde færdigheder:

  • Administration af databaser
  • Dokumenthåndtering
  • Dataindtastning og analyse
  • Opbevaring af finansiel dokumentation
  • Koordinering af projekter
  • Administration af tidsplan
  • Drift af kontorudstyr
  • Software færdigheder
  • Leverandørrelationer
  • Administration af data.

Læs vores artikel om hvilke færdigheder der skal sættes på et CV for at få flere ideer.

Hvordan inkluderes erhvervserfaring på et administrator/ administrativ assistent CV?

Erhvervserfaring er afgørende for at etablere en varig påvirkning på potentielle arbejdsgivere, uanset branche eller erhverv. Vis din erhvervserfaring fra tidligere administratorstillinger, fremhæv din fortrolighed med den daglige drift af en organisation, din evne til at håndtere opgaver effektivt og din forståelse for de systemer og processer, der ofte anvendes indenfor dette felt.

I dette afsnit foreslår vi at fremhæve håndgribelige resultater og ansvar. Dette kan omfatte betalt arbejde, praktikophold eller frivillige roller, der demonstrerer dine organisatoriske færdigheder, tidsstyring, kommunikation, problemløsning og opmærksomhed på detaljer. Ved at give konkrete eksempler på, hvordan du med succes har styret projekter, koordineret møder, håndteret dataindtastning eller hjulpet med kontoradministration, demonstrerer du dine evner til at bidrage effektivt til et administrativt team.

Tips til erhvervserfaring

  • Angiv både pligter og resultater
  • Start dine sætninger med handlingsverber
  • Vær kort og kortfattet
  • Brug tal til at bakke op om dine påstand

Yderligere tip, du skal overveje, når du skriver denne sektion:

  • Start med dit seneste job først, og arbejd dig baglæns
  • Giv målbare resultater for at demonstrere dine præstationer
  • Brug søgeord, der relaterer til dine jobønske
  • Fremhæv målbare resultater og præstationer
  • Fremhæv overførbare færdigheder fra tidligere roller
  • Sidst men ikke mindst skal du fokusere på, hvad du har lavet og ikke bare angive dine opgaver for at holde det kort og effektfuldt.

Eksempel på erhvervserfaring som Office administrator:

Office Administrator| Lehner Aps, Birkerød, 2021 – nu

Demonstrere stærkt lederskab, håndtere forskellige opgaver og opretholde et produktivt kontormiljø. Overvåg teamets præstationer dagligt, og generer regelmæssigt omfattende rapporter til den øverste ledelse. Samarbejd med interne interessenter for at løse problemer effektivt og deltage aktivt i strategisessioner for at skabe fremskridt og tilpasse det til virksomhedens vision.

  • Modtaget ros for ekstraordinære organisatoriske færdigheder og opmærksomhed på detaljer.
  • Implementerede strømlinede administrative processer, hvilket resulterede i forbedrede arbejdsgange og omkostningsbesparelser.
  • Tildelt Årets medarbejder for positiv feedback fra kolleger og overordnede for fremragende kundeservice og professionalisme.

Eksempel på erhvervserfaring som Senior administrator:

Senior Administrator | Miller Holdings, Birkerød, 2020 - present

Lede og motivere et team på 15 kundeservicerepræsentanter og yde eksemplarisk kortsigtet forsikringsassistance til erhvervskunder. Overvåg teamets præstationer, og udarbejdede omfattende rapporter dagligt, ugentligt og månedligt til den øverste ledelse. Samarbejdede tæt med interne interessenter, og søgte løsninger til at løse problemer.

  • Stod i spidsen for teamtræningsinitiativer, der øgede teammoralen og resulterede i en forbedring på 70% i kundetilfredshedsscore.
  • Implementerede innovative teknologier og softwareløsninger, der automatiserede administrative opgaver og forbedrede effektiviteten.
  • Udviklede stærke relationer med nøgleinteressenter, herunder sælger og leverandører, hvilket førte til omkostningsbesparelser for virksomheden.

Har du brug for en guide til hvordan du skriver om din erhvervserfaringer samt fremhæver dine resultater? Se vores artikler om hvordan du skriver om din erhvervserfaring, og præsentere dine resultater.

Husk at skræddersy dine erfaringer og resultater til den rolle du søger i dit kommende job.

Opret dit professionelle CV nu

Hvordan skriver man en administrator/ administrativ assistent CV uden erfaring?

Når du skriver et CV uden erhvervserfaring, anbefaler vi, at du lægger fokusset på din uddannelse, færdigheder og yderligere erfaringssektioner. Fremhæv desuden eventuelle overførbare færdigheder eller projekter, der kunne være vigtige for et job i administration. Et færdighedsbaseret CV-format kan være nyttigt for kandidater, eller hvis du er nyuddannet.

Eksempel på administrator uden erhvervserfaring:

Administrativ praktikant | Venn ApS, Måløv, 2021 - nu

Støtte og hjælpe det administrative team i forskellige daglige operationer, fået praktisk erfaring med kontorstyring og koordinering. Arbejdede tæt sammen med senioradministratorer for at strømline processer og forbedre den samlede kontoreffektivitet. Udfør administrative opgaver såsom dokumentforberedelse, dataindtastning og planlægning.

  • Deltog i et tværfunktionelt træningsprogram, erhvervede vigtige færdigheder inden for tidsstyring, organisering og kommunikation, hvilket bidrog til en stigning på 20% i teamproduktiviteten.
  • Brugte avancerede softwareværktøjer til at automatisere rutinemæssige administrative opgaver, hvilket reducerede den manuelle arbejdsbyrde med 30% og gav teamet mulighed for at fokusere på strategiske initiativer.
  • Bidraget til omkostningsbesparende initiativer ved at undersøge og foreslå alternative leverandører til kontorartikler, hvilket resulterede i en reduktion på 15% i indkøbsomkostningerne.

Hvordan arrangeres uddannelse på en administrator/ administrative assistent CV?

Uddannelseskrav til en administrator i Danmark kan variere afhængigt af stillingen og arbejdsgiveren. De fleste arbejdsgivere vil gerne have en administrator eller administrativ assistent som har taget en kontoruddannelse, man kan bygge videre på uddannelsen med en Professionsbacheloruddannelse og evt. en Kandidatuddannelse.

Tips til uddannelse

  • Start med din seneste uddannelsesmæssige præstation, og angiv dem i omvendt rækkefølge.
  • Angiv skolens navn, uddannelse du tog, og hvornår du gennemførte den.
  • Hav eventuelle kurser eller certificeringer, der er relevante for jobbet.
  • Har du vundet nogen udmærkelser eller priser under dine studier? Sørg for at nævne dem.

Når du angiver uddannelse på et CV, er det vigtigt at angiv grundlæggende oplysninger såsom skolens navn, placering, datoer for uddannelsen og hvilken grad eller certifikat du har fået.

Nedenfor er nogle eksempler på uddannelser relevant for at starte en karriere på i dette område:

  • Studentereksamen: Gode karakterer i engelsk og matematik er ofte et krave for entry-level admin job.
  • A-niveauer: At have A-niveau kvalifikationer, eller tilsvarende, kan foretrækkes eller kræves af visse arbejdsgivere. Emner som erhvervsstudier, økonomi eller IKT kan have relevans for administrative stillinger.
  • Bachelorgrad: En grad i Business Administration kan hjælpe dig med at fremme din karriere og føre til højere niveau administration roller, men det er kun nogle gange nødvendigt for entry-level job.

Det er vigtigt at bemærke, at mens uddannelse er værdifuld, er praktisk kontorerfaring, overførbare færdigheder og evnen til at bruge relevant computersoftware og værktøjer også højt anset af arbejdsgivere på dette område. Hvis du vil vide mere, kan du læse mere i vores artikel om at lave CV som dimittend.

Hvordan viser man kurser og certifikater på en administrator/ administrative assistent CV?

Du skal angive titlen på kurset eller certifikatet, institutionen du modtog det fra, og året du fik det. Medtag kun kurser og certifikater, der er relevante for stillingen du søger. En kort beskrivelse af kurset eller certifikatet, kan give en bedre ide om din viden, færdigheder og kvalifikationer på dit CV.

Kurser CV tips

  • Kursets navn
  • Udstederen
  • Færdiggørelsesår eller forventet dato
  • Tilføj relevante moduler og karakterer

Her er eksempler på kurser og certifikater til en administrator/ administrative assistent CV:

Vigtigste takeaways

Oprettelse af et effektivt CV er afgørende i dagens konkurrenceprægede jobmarked, så ved at bruge denne vejledning kan du effektivt fremvise dine færdigheder, erfaringer og resultater. Hold dit CV kortfattet, velorganiseret og let at læse for at maksimere dine chancer for succesfuldt at få dit ønskejob.

Opsummering

Gør

  • Vælg det rigtige CV-format
  • Brug et klart og præcist sprog
  • Læs korrektur omhyggeligt
  • Skræddersy til den specifikke opgave
  • Hold det pænt, men alligevel ATS-venligt

Gør ikke

  • Brug dagligdags udtryk eller slang
  • Angive forældede oplysninger
  • Tilføj fakta, du ikke kan bakke op om
  • Forsøm dit professionelle netværk
  • Overkompliceret CV-design

Næste skridt?

Vi forstår, at det kan være udfordrende at søge efter dit ideelle job på et konkurrencepræget marked. Vores CV-skriveservice er lavet til at hjælpe dig med at spare tid og tilbyde dig support med din jobansøgning.

Vores eksperter har gennemgået og designet HR-godkendte skabeloner, så rekrutteringsmedarbejdere kan scanne og nemt finde din ansøgning blandt tusindvis af kandidater.

Vi kan også hjælpe dig med at vælge en professionel admin CV-skabelon og har flere CV-eksempler til inspiration.

Opret dit professionelle CV nu

Ofte stillede spørgsmål

Hvad laver en administrator?

Når du arbejder inden for dette område, er du ansvarlig for forskellige organisatoriske ledelsesopgaver, herunder planlægning og budgettering til tilsyn med forretningsdrift. De koordinerer aktiviteter, kommunikerer med interessenter og sikrer overholdelse af politikker og regler.

Hvordan vælger jeg den bedste administrator/ administrative assistent CV-format?

Når du opretter en administrator/ administrative CV, er dit valgte format lige så vigtigt som de oplysninger, du inkluderer. Sørg for at bruge omvendt kronologisk rækkefølge. Dit CV skal være let at læse og give et velstruktureret overblik over din erhvervserfaring, kvalifikationer og færdigheder.

Hvordan struktureres en administrator/ administrative assistent CV?

Et organiseret CV med alle dine færdigheder og erfaring kan forbedre dine chancer for at blive bemærket af arbejdsgivere og få en jobsamtale. Din administrator/ administrativ assistent CV skal fremhæve eventuelle erfaringer og kvalifikationer, der er relevante.

Giv et klart og kortfattet resumé af dine nøglekompetencer, evner og erfaring i din personlige profil, da dette hjælper dig med at skille dig ud fra andre ansøgere.

Hvor lang skal din administrator/ administrativ assistent CV være?

CV-længden varierer fra en til to sider. Vi foreslår, at du fokuserer på vigtige detaljer og undgår at gentage den samme information. Fremhæv i stedet nylige og relevante erhvervserfaringer, individuelle styrker og resultater relateret til dine job mål.

Hvad er den bedste CV-skabelon til en administrator/ administrativ assistent CV?

Vi tilbyder en række CV-skabeloner, der passer til forskellige brancher og jobroller. Derudover er vores professionelle skabeloner tilpasset så de passer til din stil og dine karrieremål.

Hvilken slags uddannelse kræves det for at blive administrator?

Den type uddannelse der kræves, afhængigt af jobbet. Generelt vil arbejdsgivere gerne have at man har en eller anden form for uddannelse indenfor administration eller kontor. En bachelorgrad kan være påkrævet for senior og business administration roller. Nogle stillinger kan kræve bestemte certifikater eller specialiserede færdigheder.

Vigtigst er dog at have noget erhvervserfaring fra kontormiljø og gode stærke computerfærdigheder, der kan være afgørende for at få jobbet. Se vores CV-eksempel for yderligere inspiration til hvordan du kan tilføje uddannelse til dit CV.

Relaterede artikler

Mere end 112.872 brugere har allerede oprettet deres CV

Med CVmaker kan du nemt og hurtigt oprette et iøjnefaldende og professionelt CV på kun 15 minutter.

Opret dit CV

Du har 65% større chance for at få et job.